Kázání: Pán je dobrý! (1Pt 2,1-4)

Daniela Brodská

 

Biblický text (1Pt 2,1-4):
„Odhoďte tedy všechnu špatnost, každou lest, přetvářku, závist, jakékoliv pomlouvání a jako novorozené děti mějte touhu jen po nefalšovaném duchovním mléku, abyste jím rostli ke spasení; vždyť jste ‚okusili, že Pán je dobrý‘! Přicházejte tedy k němu, kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je ‚vyvolený a vzácný‘.“

 

 

Kázání: Sestry a bratři, milý sbore!

Pán je dobrý! Tímto poznáním a touto zkušeností v křesťanské víře všechno začíná. Nechodíme přece do kostela ze strachu, že by nás jinak Bůh trestal. Vždyť kolem nás je mnoho těch, kteří do kostela nechodí a asi si docela klidně žijí. – Nechodíme do kostela z dlouhé chvíle. Možná jsme zjistili, že když nám návštěva bohoslužeb několikrát nevyjde, chybí nám. – Nechodíme do kostela ani proto, abychom si na Pánu Bohu vymohli nějaké zvláštní výhody. Víme, že i ti nejvěrnější nebývají ušetřeni bolestí, proher a zklamání. Do kostela, do shromáždění lidu Páně, chodíme z vděčnosti! Poznali jsme totiž, ba co víc, okusili jsme, že Pán je dobrý. Chceme mu být blízko.

Došli jsme k rozpoznání Boží dobroty různým způsobem. Někteří z nás třeba bez dramatického zlomu. Vedeni vlivem rodinného života v církvi, si posléze uvědomili, že to nevzácnější v jejich životě bylo tvárněno darem víry. A obraz dobrého Pána se jim krystalizoval postupně. Někdo se třeba podivuhodně dostal z nějakého životního ohrožení a pochopil, že to nebylo samo sebou. Dalšímu se třeba dostala do rukou Bible. Otevřel ji a skutečnost, že Pán je dobrý, odhalil při četbě a zamýšlení nad tím, co čte. – Jestliže se někdo obětuje pro druhé, to je přece hodné respektu a zájmu. Takové počínání přece každá kultura považuje za nejvyšší etickou hodnotu, to poznamená, to inspiruje. Vnímat druhého, nežít jen pro sebe…

Ten dobrý Pán ukazuje, jak dobře žít. Ukazuje sám na sobě, čeho se držet a čeho se vzdát. Ale jeho dobrota jde ještě dál. On nejen učí, on pomáhá zbavovat se životních projevů, které k ničemu dobrému nevedou. Osvobozuje nás od problematické minulosti, pomáhá vykročit z ní dopředu. Slovy Bible: on z nás svou obětí na kříži snímá náš hřích a bere ho na sebe. To je úžasná nabídka všem a kdykoli: „Všichni, kdo žízníte, pojďte k vodám, i ten, kdo peníze nemá. Pojďte, kupujte a jezte, pojďte a kupujte bez peněz a placení víno a mléko!“ To je pro každého nabídka nového začátku. Dává nám možnost jít dál bez jakékoli zátěže a handicapu.

Pán je dobrý! Díky této jeho dobrotě máme šanci být opět jako novorozené děti. Opět slovy Bible: Můžeme umřít „starému člověku“ a „být vzkříšeni“ s Kristem; můžeme se rozejít s životním stylem, který nás sune k sobectví a vnímat citlivě svět kolem sebe. Můžeme se přestat stresovat svými lidskými pády a přidržet se toho, kdo to vše bere na sebe – ukřižovaného a vzkříšeného Krista. To je to nové narození. Dochází k němu tak, že odevzdáváme Kristu svůj dosavadní neopravitelný život a on nám dává ze své milosti nový.

Adresáti Petrova listu svůj život Kristu skutečně odevzdali. Opustili staré lidství, které – jak jinde píše apoštol Pavel – hyne klamnými vášněmi. Někomu se při tom možná vryl do paměti nějaký výrazný moment, takže si troufl říct „přesně tehdy se to stalo“. Většinou však ti lidé, stejně jako my dnes, prostě zjistili, že v Kristu zakořenili, že víra v něho má v životě nezastupitelné místo a vlastně ani nevědí, že by byl nějaký přesný okamžik, kdy se to stalo. A není to žádný nedostatek duchovnosti. Přesazená kytka taky nemá přesný okamžik, kdy se v nové půdě ujala. Důležité je, že se ujala a rozkvetla.

Narození nového člověk vždycky provází velká sláva. Bereme to jako normální. Ale ono to zase tak normální není. Novorozeně přece nic neumí, ničemu nerozumí, s ničím nepomůže. Naopak! Obtěžuje, nedá vyspat, pořád si vynucuje jídlo, přebalení, zájem…Křičí a nezvládá ani nejběžnější tělesné procesy.  Kdo „umřel starému člověku“ a „nově se narodil“, je na tom podobně. Taky je úplně na začátku. Musí přijímat přiměřený pokrm, aby sílil. Musí se učit naslouchat tomu, čím získá moudrost, čím bude prospívat na těle i na duchu. Lidská bytost, která se nevyvíjí, ustrne, je retardovaná. Totéž se může stát víře.

Ke zdravému růstu je třeba vytvořit předpoklady. U dětí je to zejména úkolem rodičů. Ale zájem na zdravé populaci by měla mít celá společnost a myslíme-li na církev, tak každý její sbor, každé staršovstvo. Apoštol píše, že předpokladem zdravého růstu je zdravá strava. Pozor! – není to totéž, co nabízejí přednášky u adventistů. Apoštol konkretizuje: Nefalšované duchovní mléko. To, jímž se roste ke spasení!

Je zajímavé, že se zdůrazňuje – nefalšované – duchovní –mléko. Zřejmě už před dvěma tisíci lety nabízel náboženský trh i padělky. Stejně jako dnes. Takový padělek může být lákavý, možná i chutný, může umožnit sebeuspokojení, ALE nevede ke spasení!

Přitom je k dispozici dostatek dobré, přezkoušené a osvědčené stravy. I my jsme ji okusili, tak jako kdysi čtenáři Petrova listu. A poznali jsme, že Pán je dobrý! Proto po této stravě – po Slovu, které zvěstuje a dosvědčuje pro nás ukřižovaného a vzkříšeného Krista – stále toužíme. Se svými reformačními předchůdci ve víře vyznáváme, že právě toto svědectví je nám tím nejdražším sdělením, které v Bibli nalézáme. Ono nás vede do reality, ono nás vede k pokoře, ono nás směřuje ke spáse. Pán je dobrý! Dává život, a kdo se jím dá vést, nezahyne, ale má život věčný. To je strava, kterou můžeme a máme přijímat každý den. Máme ji po ruce. Je životodárná. Zdravá a výživná. Dává našim nitrům pokoj. Současně nás také burcuje k zápasu se špatností, lstí, přetvářkou, závistí a jakoukoli podlostí. Pozvedá nás a současně nás staví na pevnou zem.

Okusili jsme, že Pán je dobrý. Proto se k němu hlásíme křtem a životem uprostřed jeho lidu. Proto k němu lneme, proto chceme slyšet jeho Slovo a odpovídat mu za něj vděčnými chválami. Přicházíme k němu, kameni živému, abychom z něj čerpali sílu pro život. Někteří naši současníci hledají tuto sílu v zázračných formulích, jiní v tělesné či duchovní dokonalosti, další kvůli tomu objímají stromy… My objímáme Krista! To stačí k tomu, abychom rostli ke spasení. A aby on, až jednou naše sevření povolí, navěky objal nás.

Modlitba: Pane Ježíši Kriste, okusili jsme, že jsi dobrý, a proto ti chceme být blízko. Chceme se ti líbit a podobat. Chceme odhodit všechnu špatnost. Chceme žít z tvého Slova a růst jím ke spáse. Prosíme, pomáhej nám v tom. AMEN

Comments are closed.