Kázání: Fake news vs. good news (Mt 28,8-20)

Vrchlabí 7. 4. 2023

Michael Pfann

Texty: Introit Ž 116,7-9, 1. čtení Iz 40,26-31, kázání Mt 28,8-20, 3. čtení Ř 2,9-11, pož. Nu 6, 24-26

Písně: 560, 238, 302, 563, 425

„Není to pravda, ale mohla by být.“ To je definice toho, čemu se říká fake news, falešné zprávy, nebo dezinformace. „Není to pravda, ale mohla by být.“ Měl jsem za to, že autorem této věty je minulý americký prezident. Zeptal jsem se na to umělé inteligence a ta mi odpověděla, že není, ale mohl by být. A pak že stroje nemají smysl pro humor.

*

Zdá se, že do podobné dezinformační školy chodili také velekněží a starší židovského společenství už v době Ježíšově. Od Ježíšova hrobu se začíná šířit dobrá zpráva o jeho vzkříšení. Ta se jim ale nehodí do krámu, a tak se rozhodnou do světa vypustit fake news, falešnou zprávu o tom, že Ježíše jeho učedníci prostě ukradli.

Ostatně v intrikách byli zběhlí, i na tuhle možnost se připravovali. Proto se po Ježíšově pohřbu domluvili s římským protektorem Pilátem a postavili k Ježíšovu hrobu stráže. Římské vojáky si tam objednali náboženští, židovští představení. Účelová spolupráce trůnu a oltáře.

Jenže Ježíš je převezl. Stráže na něj nestačily. Stráže nemohly chytit žádné zloděje. Ježíš vstal z mrtvých. Jak přesně se to stalo, se nedozvídáme. Nevíme ani, jestli toho byli svědky sami vojáci. Hrob zůstal prázdný. Ježíš je na cestě do Galileje. A my o strážcích čteme pouze, že stáli zcepenělí strachy před hrobem, vedle odvaleného kamene, na němž sedí anděl v bílém.

S touhle zprávou přišli za velekněžími. Tu jim zvěstovali. V první chvíli i vojáci „zvěstují“. I římští vojáci zvěstují zprávu o Ježíšově vzkříšení. Ženy ji zvěstují učedníkům. Vojáci velekněžím. Každý zvěstuje těm svým. Jenže zatímco od žen se ta zpráva nese dál. Zpráva vojáků se zastaví u velekněží a zákoníků, těch kdo v kostele sedí vepředu, a dál už se nedostane. Ohrožuje je. Ukázala by, že se mýlili. Ohrozila by jejich moc, jejich reputaci i jejich důstojnost. Tak se rozhodnou vypustit do světa lež, fake news. Není to pravda, ale mohla by být. Nejdůvěryhodnější je ta lež, která v sobě má kousek pravdy – Ježíš je pryč – ale pravdu kousek posune. Ideálně, když je ta falešná verze vlastně pravděpodobnější – jednodušší na přijetí, vlastně logická. “Tak ho prostě ukradli.  Pravda ale není vždycky logická, přímočará, jednoduchá. V životě se uděje leccos nečekaného. Když se ale pravda jen trochu upraví, stane se z ní pěkně uvěřitelná lež. Na každým šprochu pravdy trochu. Všechno to do sebe pěkně zapadá. Člověk se cítí chytřejší, že to prokoukl. Proto je dezinformace lákavá.

Dezinformace o Ježíšovi je na světě. A teď se šíří obojí – fake news i good news, falešná zpráva i dobrá zpráva, evangelium. Je teď na příjemcích, jak se rozhodnou, které uvěří.

*

Základní poučka, jak odhalit dezinformace, je, ptát se po zdrojích. Odkud ta zpráva pochází? Je z ověřených zdrojů? Alespoň ze dvou? Jsou důvěryhodné? A existuje nějaká evidence, tvrdá data? Jenže tady v tom našem příběhu přicházíme zkrátka ve všech bodech a na obou stranách – u vojáků i u žen.

Tak zaprvé, o Ježíšově vzkříšení neexistuje žádná evidence, žádná tvrdá data. Vzkříšení není nikde popsáno. Veškerý důkazní materiál nabízí prázdný hrob. Díra ve skále není přímý důkaz. Svědčí jen o tom, že tam Ježíš není. Ne o tom, že byl vzkříšen.

Nezbývá tedy, než věřit svědectvím těch, kteří ho viděli. A nejenom jim věřit, ale věřit také tomu, že nehalucinovali, že se nesetkali s dvojníkem, že nepodlehli sebeklamu. Vždyť i někteří s učedníků, kteří se s Ježíšem setkali na hoře v Galileji, pochybovali.

Takže ve snaze ověřit pravdivost informace, nebo odhalit dezinformaci zjišťujeme, že nemáme žádná data. Co zdroje? V tuto chvíli máme dva, oba nedůvěryhodné. Těmi prvními jsou ženy. Ženy – ty toho napovídají, navíc se nechají ovládnout emocemi, kdo by jim věřil. V tehdejší patriarchální společnosti ženy nepředstavovaly důvěryhodný zdroj. Navíc tyhle rozhodně nejsou objektivní, nestranné – vždyť Ježíše milovaly. Zdroj, který tvrdí, že Ježíš byl vzkříšen, je ve své době nedůvěryhodný.

Druhým zdrojem jsou vojáci. Ti jsou jednak jako Římané, okupanti, zaujatí v neprospěch Ježíše. Nadto jsou podplacení. Nechali se ukecat ke lži. Takže také nedůvěryhodný zdroj.

O Ježíšově vzkříšení, nebo nevzkříšení nemáme žádnou evidenci ani žádné důvěryhodné zdroje. Rozlišit mezi good news a fake news, mezi dobro zprávou a falešnou zprávou je otázka víry. Rozhodneme se věřit ženám, nebo vojákům?

*

Je tu ještě jedno dobré vodítko, jak v pochybnosti posoudit pravdivost zprávy. Tím je jednání těch, kdo ji vypouští do světa. Jaké jsou jejich motivace a jaké sledují cíle?

Velekněží a zákoníci. Přední mužové náboženství a místní společnosti cítí ohrožení svého postavení a svého pojetí světa. To nemohou dopustit. To je jejich motivace. Cílem je udržení moci, reputace a starého dobrého světa. Jaké k tomu volí prostředky – intriky, úplatky, korupci, lež a násilí.

S opozicí se vypořádali pomluvou a násilím. Přesvědčili protektora Piláta, aby nechal ukřižovat Ježíše. Pak ho přiměli, aby k jeho hrobu postavil stráže. Teď se před ním snaží ututlat, že Ježíš vojákům vyklouzl. „A kdyby na to snad přišel, my už to s ním nějak uhrajeme. Nebojte se vojáčci.“ Místodržící okupační moci, Pilát je pro velekněží a zákoníky taková užitečná onuce, kterou svými intriky šibují, kam potřebují. Taková je skutečná moc toho, kdo si umyl ruce nad smrtí bezmocného Božího Syna. Předáci okupovaného národa dokonce podplácí a ke lži nutí jeho vlastní vojáky. Taková je zas jejich moc. Když na Ježíše se svou silou nakonec přeci jen byli krátcí, nezbylo jim, než korupce.

Vojáci shrábli prachy. A mezi židovský národ se rozšířila falešná zpráva, fake news o tom, že Ježíše ukradli. Tady prosím pozor, když evangelista Matouš, říká, že tenhle výklad se rozšířil mezi Židy, není to žádný antisemitismus. Matouš je Žid, Ježíš byl Žid, učedníci i ženy také a Matouš mluví k Židům. Opírá se do vlastních řad. Je to jakoby říkal „a někteří z vás téhle ptákovině pořád věří“. Kdyby psal Matouš už křesťanům, nám, tak by stál teď tady a říkal by „a bacha, ať si tuhle dezinformaci taky nenecháte nabulíkovat.“

Ale zpátky – viděli jsme jaké nečestné prostředky volí ti, kteří do světa vysílají zprávu o Ježíšově ukradení. To nám může leccos napovědět o jejich důvěryhodnosti. Jsou to ambasadoři rozkladu – „ať si radši hnije v hrobě“.

*

Jak na to jdou ti, kdo jdou se zprávou o Ježíšově vzkříšení? Se zprávou o Ježíšově vzkříšení jdou nejdřív ženy od hrobu, a pak učedníci, kteří se s ním setkávají. Jsou tou zprávou pohlcení, nadšení a proměnění, to je jejich motivace, proč ji nesou do světa. Změnila jim život, dala mu nový smysl a to chtějí nabídnout i ostatním, všem národům. To je jejich cíl.

 

Nevyčerpávají se přitom primárně bojem s apoštoly fake news. Ta jejich zpráva je tak velká, že si nechtějí plýtvat energii na vyvracení dezinformací. Prostě je chtějí převálcovat to pozitivní zprávou. To je ostatně také poučka politického marketingu: Jakmile se začnete vysilovat vyvracením pomluv od protistrany, začnete ztrácet. Jakmile se necháte donutíte reagovat, jste na ústupu, mají vás tam kde chtěli – na lopatkách. Ne, úspěšný kandidát musí nastolovat svůj vlastní program, určovat diskuzi, přinášet svoje témata, jít do světa se svojí vlastní zprávou. Ne, že bychom neměli odhalovat dezinformace, odkrývat korupci, které slouží a demaskovat lež. Jistě ano. Nejlepší nástrojem je ale být silnější se svou vlastní verzí světa.

A to je to, co dělají ženy, co dělají učedníci, co je posílá dělat Ježíš. Říká: „Jděte do světa s touhle zprávou, křtěte, získávejte mi učedníky, ať zachovávají, co jsem vám přikázal.“ Proč? Protože je to dobré. Natolik dobré, že to má sílu převálcovat fejkovou alternativu. Proč? Protože to neslouží smrti, ale životu. Ne rozkladu, ale budování, společenství – novému životu.

Pochybujete o tom? Jasně že. Však je to celé zahalené tajemství. Evidence žádná a zdroje pochybné. Není divu, že pochybujete, nebo že ne vždy máte kuráž. Však jste lidi.

„Já jsem v tom ale s vám“ říká Ježíš, „furt a napořád.“ Tak se nebojte válcovat fake news dobrou zprávou. Obě můžou změnit svět, ale jen jedna k dobrému. Amen

 

 

 

Comments are closed.